București, mai ieftin decât ai crede. Cum a devenit cel mai accesibil din Europa, la ce
E scumpă viața la București. Unii reușesc să câștige un pic mai mult decât în restul țării, dar compensează ”bonusul” cu timpul pierdut în trafic. Partea bună este că există întotdeauna metroul, iar pe parcursul vieții noastre, este improbabil să-l mai vedem și în alte colțuri ale țării.
La nivel european, indiferent dacă ești sau nu de acord, consensul este clar. Rețeaua de transport în comun face o treabă surprinzător de decentă în a soluționa problema cu traficul și timpul pierdut în trafic. Partea tristă este că prețul variază foarte mult dintr-o regiune în alta și, nu de puțin ori, se apropie de valoarea pe care ai cheltui-o pe Uber sau vreun taxi. Partea bună este că, cel puțin în București, este foarte accesibil transportul în comun.
București, al doilea cel mai ieftin din Europa
Conform unei analize realizate de operatorul de turism WeLoveHolidays, Capitala României este al doilea cel mai accesibil oraș din Europa când vine vorba de transport în comun. Un bilet pe o zi costă 8 lei sau aproximativ 1,61 euro, în timp ce în Sofia, capitala Bulgariei și următorul oraș din clasament, același beneficiu te lasă fără 2,04 euro. Un pic ciudată sau neobișnuită este realitatea din Luxemburg, unde transportul în comun este complet gratuit pentru toți cetățenii.
La polul opus, găsim orașe precum Zurich, Munchen sau Londra. Aceasta din urmă este clar în opoziție totală cu țara noastră, având în vedere că un card săptămânal de transport costă 107 lire sterline. Potrivit altor statistici desprinse din același studiu, Budapesta are cea mai mare selecție de mijloace de transport în comun, pe când Parisul are cel mai mare număr de linii de metrou. În capitala Ungariei te poți deplasa fără probleme cu una din opt opțiuni, metrou, tren, tramvai, autobuz, bicicletă, barcă, funicular și troleibuz.
Curiozități despre transportul în comun din Europa
În Veneția, pe drumurile înguste, este interzisă circulația vehiculelor, alternativa fiind reprezentată de bărcile vaporetto. În Berlin, în weekend, sistemul de tramvaie subterane intitulat U-Bahn funcționează 24 din 24 de ore, la fel ca în Frankfurt sau Copenhaga. Cea mai veche linie de metrou din Europa există în Londra din 1863. În Paris, aceeași tehnologie a ajuns la 1900.
În ceea ce privește costurile cu transportul în comun, tabelul de mai jos realizat de Economedia ar trebui să te ajute să-ți formezi o părere despre privilegiul celor care locuiesc în București comparativ cu alte orașe din Europa.
Oraș, țară | Prețul unui singur bilet în € | Prețul biletului de o zi în € |
Luxemburg, Luxemburg | €0 | €0 |
București, România | €0.61 | €1.61 |
Sofia, Bulgaria | €0.82 | €2.04 |
Bratislava, Slovacia | €1.00 | €3.50 |
Ljubljana, Slovenia | €1.30 | €2.50 |
Zagreb, Croația | €1.33 | €3.98 |
Atena, Grecia | €1.20 | €4.10 |
Salzburg, Austria | €2.10 – €2.90 | €4.50 |
Vilnius, Lituania | €1.00 | €5 |
Nisa, Franța | €1.50 | €5 |